En sorgesam dag

Idag är en sådan dag som kommer upprepa sig och påminna om vilken ondska som finns i världen.

Klockan var ungefär 15.30 och jag skulle precis gå ifrån mitt jobb på en barnehage på Ullevål universitetssykehus i Oslo. Då en pappa kommer in pratades i sin mobiltelefon. Jag märker att han är upprörd och orolig och frågar vad som hänt. Då kommer det man aldrig tror att man ska få höra eller uppleva. ”Det har gått av en bombe i regjeringskvartalet”.

Ett sådant besked tar en stund att ta in. Då jag försäkrat mig om att jag inte behöver stanna kvar på jobbet just då ( förskolan jag jobbade på hade krisberedskap, vilket innebar att man skulle kunna ta emot barn vars föräldrar jobbade på sjukhusområdet) gick jag mot bussen hem. Då kom det över mig att min dåvarande sambo jobbade i huset mittemot regeringshuset. 250 meter skiljer husen åt och däremellan ett torg. Jag ringde upp och som genom änglavakt hade han bestämt sig för att jobba hemifrån den här dagen.

Kvällen gick åt framför TV och nyhetssajter. För varje timme som gick innan de fått någon bild över vad som hänt blev man mer och mer förtvivlad. Ett terrordåd av en norsk man. Numera titulerad världens mesta massmördare. Han, Breivik, har alltså dödat flest människor i en massaker någonsin. 69 personer, varav de flesta ungdomar, på utøya och 7 personer i Oslo centrum.

Att nu i efterhand förstå att man har varit så nära ondskan är svårt. Att bli påmind att så många familjer splittrades på denna dag för fyra år sedan gör ont i bröstet.

Men jag tänker samtidigt att mitt liv har gått framåt. Jag har mycket att glädjas åt. Men dagen kommer alltid finnas där och göra sig påmind. Tankarna går till Norge och Oslo idag.

Dessa låtar förknippar jag starkt med den här dagen.

Mitt lille land – Maria Mena

Some die young – Laleh

Kommentera

