Husets grunder

Inredning kan vara svårt. Speciellt om man aldrig riktigt pysslat med det innan.

De flesta har nog inrett med hjälp av möbler, textilier, ljuskällor m.m. Så även jag.

När vi bestämt oss för att köpa huset och hade fått igenom köpet började vi med att planera renoveringen.

Då bodde vi i en lägenhet på 42 kvm och hade det mysigt där. Att inreda ett helt hem som dessutom behövde renoveras rejält blev en utmaning.

Vi gick först igenom alla rum i huset och skrev upp vad som skulle hända i varje rum, även (för oss) självklara saker så som att vi skulle byta värmesystem.

Vi klippte ur saker vi gillade ur tidningar och klistrade på papper för att skapa en moodboard. Diskuterade fram och tillbaka om ditten och datten för att till sist komma fram till detta:

☆Väggarna ska få vara neutrala i största mån.

☆De färger vi väljer ska vara lugna och klassiska.

Absolut kom vi fram till mycket mer än så (bland annat att vi skulle höja taket från 2.40-2.60 på nedervåningen), men detta rör inredningen.

image

De färger vi valde att arbeta utifrån var ljusgrått, ljusrosa och ljus mintgrön.

Jäkla tråkigt kan man tycka, men har man en neutral bas så kan man göra så himla mycket kring färgerna.

För den som känner mig så är jag inte den som gillar vitt och stelt i varken min personliga stil eller inredningsmässigt. Jag har gärna galna färger och mönster överallt. När det gäller huset har jag dock sansat mig lite, herrn i huset har ju självklart varit med och tyckt också och det är då man kommer fram till den bästa lösningen. Köket blev till exempel mycket bättre än jag tänkt eftersom Viktor ville ha en mörkare bänkskiva.

image

Vår somrigt gröna mini-toalett är en absolut favorit.

image

Den ljust rosa rutiga tapeten i köket gör definitivt sitt!

image

Sovrummet klätt i anemoner och ljusgrönt. Härligt svalt och luftigt, så som vi vill somna.

image

Matrummet (här vardagsrum) målat i ljust grått. Här är det dock ett undantag gjort. Min mönstergalna sida kunde inte låta bli när jag kom över en pip design – tapet på rea. Jag fullkomligt älskar fondväggen.

Mitt absolut bästa tips är att hitta två eller tre färger (beroende på storleken på ditt boende) och försöka att utgå ifrån det.

Jag skulle dock varna för att använda sig av samma nyans av mintgrön, grå eller annan färg genomgående (oavsett bostad). Försök att hitta en röd tråd i inredningen färgmässigt så är du redan halvvägs.

/Linnéa

Kommentera

